welkom » onze school » onze leeromgeving

Onze leeromgeving

Uitdagende leeromgeving

Een uitdagende leeromgeving en de nieuwste methodes en montessorimaterialen vormen de leidraad voor onze didactiek en het leerstofaanbod. De onderbouw werkt met materiaal om de nieuws­gierigheid van kinderen te prikke­len. Maria Montessori zei: ‘’Niets gaat in de geest wat niet in de handen is geweest”. Onze kinderen werken vaak op kleedjes op de grond, waar ze letterlijk en figuurlijk de ruimte hebben om zich te ontplooien.

Deze voorbereide, rijke leeromgeving prik­kelt kinderen om te leren. We gaan uit van de zelfstandigheid, die  de kinderen in deze omgeving optimaal leren te ontwikkelen. Alles is zo ingedeeld dat ze zelf “de weg weten” en het materiaal kunnen pakken en weer opruimen. Direct aansluitend aan het Leerlandschap is een mediatheek met een keur aan actuele boeken.

Interieur

In de zomer van 2020 hebben we onze indeling geheel vernieuwd. Kinderen vanaf groep 3 t/m 8 werken samen in ons nieuwe Leerlandschap, dat groot en toch gezellig is. Aangrenzend aan het Leerlandschap bevinden zich de bibliotheek, het Kosmisch lokaal en het prikkelarme toets- en instructielokaal. De nieuwe indeling maakt veel meer samenwerking tussen kinderen mogelijk en versterkt ook de lijn van onder- tot bovenbouw. 

In mei 2021 is ook het lokaal van de onderbouw uitgebreid tot een mooi onderbouwleerlandschap. Van twee lokalen is één lokaal gemaakt, waardoor de kinderen nu alle ruimte hebben om te werken, te spelen en zich dus verder te ontwikkelen. 

Gebouw, plein en tuin

Ons unieke gebouw is ontworpen met het Montessori-onderwijsconcept als uitgangspunt. Kinderen hebben er veel ruimte om samen te werken, maar ook om zich even terug te trekken. Ieder lokaal heeft een verhoogd balkon met een gezellige lees/werkplek. Het besloten plein en de tuin zijn prachtige plekken om te spelen met ballen, karren, schaakbord, modderkeukens, tipi’s en zandbakken. Wij laten onze leerlingen steeds meedenken in het vormen van deze schoolomgeving.

In april 2019 hebben wij een eigen ''Natuurplein'' kunnen realiseren op ons schoolplein, dankzij een ontwerpwedstrijd waar een groep kinderen van onze eigen school aan mee heeft gedaan. Het natuurplein bestaat uit: een moestuin, paddenpoel en vlindertuin. Dit Natuurplein is een plek waar kinderen tijdens het buiten spelen of een les op onderzoek uitkunnen naar de wonderen van onze eigen natuur. 

Brede school

Montessorischool De Kraal verhuist niet mee naar de Brede School. Kleinschaligheid blijft ons onderscheidend karakter.