Leeromgeving

Uitdagende leeromgeving

Een uitdagende leeromgeving en de nieuwste methodes en montessorimaterialen vormen de leidraad voor onze didactiek en het leerstofaanbod.

De onderbouw werkt met materiaal om de nieuws­gierigheid van kinderen te prikke­len. Maria Montessori zei: ‘’Niets gaat in de geest wat niet in de handen is geweest”. Onze kinderen werken vaak op kleedjes op de grond, zoals ze thuis ook vaak op de grond spelen en alle ruimte hebben.

Alles is zo ingedeeld dat ze zelf “de weg weten” en het materiaal zelf kunnen pakken en weer opruimen. Direct aansluitend aan het Leerlandschap is een bibliotheek met een keur aan actuele boeken.

Interieur

Kinderen van groep 1 en 2 werken samen in onze kleuterlandschap, een grote ruimte waarin de kring, werktafeltjes, kleedjes en de hoeken voor Spelend Leren te vinden zijn.

Kinderen vanaf groep 3 t/m 8 werken samen in ons Leerlandschap, dat groot en toch gezellig is. Deze unieke indeling maakt veel meer samenwerking tussen kinderen mogelijk en versterkt ook de lijn van onder- tot bovenbouw.

Maria Montessori, 1949: “Al onze klassemuren zijn steeds maar halve muren en er is een gemakkelijke toegang van de ene klas naar de andere. Als de driejarige in de klasse van de zes tot negenjarige komt, blijft hij niet lang omdat hij merkt dat hij daar niets vindt dat hem van nut kan zijn, er zijn dus vanzelf begrenzingen, maar geen scheiding en alle klassen staan voor andere openEen groep heeft zijn eigen omgeving, maar is niet geïsoleerd. Er is een mogelijkheid van een intellectueel bezoek of een intellectuele wandeling.” 

 

Gebouw, plein en tuin

Ons unieke gebouw is ontworpen met het Montessori-onderwijsconcept als uitgangspunt. Kinderen hebben er veel ruimte om samen te werken, maar ook om zich even terug te trekken. Ieder lokaal heeft een verhoogd balkon met een gezellige lees/werkplek. Het besloten plein en de tuin zijn prachtige plekken om te spelen met ballen, karren, schaakbord, modderkeukens, tipi’s en zandbakken. Wij laten onze leerlingen steeds meedenken in het vormen van deze schoolomgeving.